Статті

За десять років частка українців, які купують питну воду виросла у 3,5 рази. Як зростає цей бізнес

Дедалі більше українців купують питну воду. Наразі ринок питної води оцінюється в 6 млрд грн.

Компанія Ecosoft, яка експортує фільтри для очищення води у більш ніж 60 країн світу, у 2017 році почала продавати воду на розлив з диспенсерів та автоматів із вбудованими фільтрами. Вони вже встановлені у 13 торгівельних мережах. Продажі через цей канал у 2020 році зросли на 100%, їхня частка у бізнесі – приблизно на 5%.

Вода з автомату коштує 1,5 грн за літр. Пропозиція недорогої води збільшила обсяг ринку, вважає CEO та співвласник Ecosoft Андрій Мітченко.

За даними Держстату, частка українців, які купують воду, зросла у 2011–2020 роках з 2% до 7%. Обсяг ринку збільшився за цей період на 80%, до 2,2 млрд л води, констатує СЕО виробника мінеральних вод і безалкогольних напоїв «Карпатська джерельна», Микита Невестюк. Найбільші темпи приросту спостерігаються у Києві, де частка покупців води зросла втричі і досягла 24%. Слідом за жителями столиці за кількістю покупної води є мешканці Донецької та Херсонської областей.

«Бутильована вода перетворюється на товар першої необхідності», - стверджує комерційний директор компанії-виробника води та дитячого харчування «Еконія», Марта Драп’ята. «Її обирають не лише для пиття, а й для приготування їжі», - каже СЕО сервісу доставки води «Живе джерело», Олексій Костильов. За його даними, у 2011 році лише 30% покупців використовували покупну воду для приготування їжі. Зараз їх частка зросла до 70%.

За даними European Federation of Bottled Water, українці вживають удвічі менше бутильованої води, ніж мешканці країн ЄС, де її споживання на душу населення складає близько 118 літрів на рік. Проте, як стверджує Анатолій Гордєєв, маркетинг‑директор IDS Borjomi Ukraine, споживання покупної води в Україні щороку зростає на 6–7%.

Одна з причин росту споживання – недовіра населення до якості водопровідної води, 70% якої надходить з річки Дніпро. За даними Рахункової палати, це 7,4 млрд кубометрів на рік. У 2019 році лише в межах Києва у р. Дніпро скинули 723,2 млн кубометрів стічних вод. Про це констатує Державна екологічна інспекція. Причому, як стверджує Андрій Мальований, голова екологічної інспекції, 40% стічних вод були забрудненими.

Такі тенденції стимулюють компанії до розвитку. У серпні 2018 року компанія IDS Borjomi Ukraine, доля якої на ринку перевищує 40% (за даними Pro-Consulting), вивела на ринок питну воду для малюків з перших днів життя. У квітні 2021 «Карпатська джерельна» запустила виробництво води в 19-літрових бутлях, а пізніше, разом із партнером організувала сервіс з доставки води. У Києві поширення цієї послуги зросло до 33%, а в інших містах-мільйонниках – до 20%. «Бізнес зростає за рахунок домогосподарств, коли забезпечення водою офісів уже давно знаходиться на достатньо високому рівні» – зауважує Олексій Костильов.

За 10 років кількість гравців на ринку питної води скоротилася, каже Невестюк. «Зростає конкуренція за якість. Гравці стають технологічнішими, а їх маркетингові кампанії масштабнішими», – говорить він. Скоро виробництвом води займеться новачок. Так, наприклад, компанія Dragon Capital Томаша Фіали вже купила у IDS Borjomi Ukraine Трускавецький завод мінеральних вод.

За даними: https://cutt.ly/3WXSUX6